Na czym polega marketing mobilny?

Mobile marketing to zestaw działań, które łączą reklamodawców z konsumentami za pośrednictwem urządzeń mobilnych i sieci komórkowych. Marketing mobilny ma swoje początki w latach 2000, kiedy telefony komórkowe dopiero wkraczały w życie ludzi. Na początku swojego istnienia marketing mobilny był spamem SMS-owym. Do wszystkich użytkowników, których numery telefonów udało się zdobyć, wysłano natrętne reklamowe wiadomości SMS. Obecnie marketing mobilny przekształcił się w naukę o spersonalizowanej obsłudze klienta.

Cele marketingu mobilnego.

1. Zwiększanie lojalności klientów.
2. Zbieranie informacji zwrotnych od klientów.
3. Zachęcanie do powtarzania zakupów.
4. Utrzymanie dotychczasowych klientów.
5. Pozyskiwanie nowych klientów.
6. Zwiększenie świadomości marki.
7. Zwiększenie sprzedaży.
Ponadto należy dodać, że marketing mobilny można uznać za doskonały przykład marketingu partyzanckiego. Innymi słowy, jest to kanał, który umożliwia promowanie produktu wśród szerokiego grona odbiorców bez dużych inwestycji.

Zalety marketingu mobilnego.

1. Możliwość dotarcia do większej liczby użytkowników niż w przypadku marketingu internetowego.
2. Stosunkowo niski koszt jednego kontaktu.
3. Skupienie się na sprzedaży.
4. Personalizacja.

Wady marketingu mobilnego.

1. Stosunkowa duża nachalność.
2. Trudności z uzyskaniem danych.
3. Duża konkurencja.

Elementy decydujące o wyborze narzędzia reklamy mobilnej.

Aby wybrać konkretne narzędzie do dystrybucji reklamy mobilnej, należy wykonać następujące czynności.
1. Zdefiniowanie docelowej grupy odbiorców produktu i firmy.
2. Określenie, jaka część grupy docelowej korzysta z komunikacji mobilnej, aplikacji mobilnych, kodów QR itp.
3. Oszacowanie budżet kampanii reklamowej.

Narzędzia marketingu mobilnego.

1. Marketing w aplikacjach i grach mobilnych.


Reklamy są wyświetlane w grach i aplikacjach mobilnych. Kampanie można uruchamiać za pośrednictwem głównych sieci, takich jak Google Ads, Facebook, Instagram. Istnieją specjalne sieci reklamy mobilnej, które służą do promowania gier i aplikacji. Reklamy występują w postaci banerów, reklam pełnoekranowych i filmów. Mogą one pokrywać część interfejsu, pojawiać się między poziomami lub być wbudowane w grę.

2. Kody QR.


Użytkownik skanuje kod QR i jest automatycznie przekierowywany na określoną stronę internetową. Kod QR jest często wykorzystywany jako element gry. Użytkownicy stają się ciekawi, co kryje się za zestawem kwadratów.

3. Marketing oparty na geolokalizacji.


Reklamy pojawiają się na urządzeniach mobilnych w zależności od lokalizacji konsumenta. Na przykład reklamy mogą być widoczne dla osób znajdujących się w promieniu 1 km od punktu sprzedaży.

4. Reklamy w wyszukiwarce mobilnej.


Są to zasadniczo zwykłe reklamy wyszukiwania Google dostosowane do urządzeń mobilnych. Zawierają one przydatne rozszerzenia: przycisk połączenia, mapę nawigacyjną.

5. Interaktywne reklamy mobilne.


Zaprojektowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Niektóre reklamy umożliwiają angażowanie użytkowników. Istnieją formaty interaktywne, które odczytują informacje z panelu dotykowego i dostosowują obraz do dotyku użytkownika.

6. Marketing głosowy.


W tym: rozmowy z klientami, automatyczne sekretarki, wyszukiwanie głosowe. Ostatni punkt to trend w ostatnim czasie. W miarę jak technologie rozpoznawania głosu stają się coraz bardziej zaawansowane. Wyszukiwanie głosowe musi być brane pod uwagę przy budowaniu strategii marketingowej.

7. Chatboty.


Boty są coraz inteligentniejsze, dlatego opłaca się wykorzystywać je do promowania marek. Chatboty zastępują obecnie konsultantów, a zautomatyzowane lejki sprzedażowe wręcz się o nich upominają.

8. Mobilne reklamy push.


Gdy użytkownik wejdzie na stronę, reklamodawca może poprosić go o subskrypcję banera reklamowego. Następnie będą otrzymywać powiadomienia na swój smartfon.

9. Marketing SMS i MMS.


Jest to nieco staromodne narzędzie marketingu mobilnego. Wiadomości SMS i MMS są wysyłane z bazy danych numerów telefonów.