Marketingowe badania rynku. Cele i klasyfikacja.

Nie można zrozumieć zasad i funkcji marketingu bez zbadania działań marketingowych, które mają na celu urzeczywistnienie technologii produkcji dla docelowej grupy konsumentów. Badania rynku obejmują zespół działań obejmujących wsparcie informacyjne i analityczne marketingu. Celem niniejszego badania dla produkcji jest analiza potencjału przedsiębiorstwa dla jego funkcjonowania w wybranym sektorze zapotrzebowania rynku na oferowane produkty.

Cele badań rynkowych.

1. Znalezienie możliwości osiągnięcia równowagi pomiędzy popytem na oferowane produkty a ich ilością w produkcji.
2. Określenie swoich możliwości konkurencyjnych, w fazie tworzenia nowego produktu.
3. Możliwość reorientacji produkcji w zależności od zapotrzebowania rynku w kierunku najlepiej sprzedającego się modelu produktu.
Badania prowadzone przez marketerów obejmują zarówno grupy konsumentów, do których skierowane są produkty, jak i cechy jakościowe oferowanych produktów. W przypadku badań marketingowych produkcji prowadzone są działania mające na celu analizę rzeczywistych wyników i sprzedaży produktów, określenie ich parametrów, które mogą je wyróżnić na tle produktów konkurencyjnych.

Rodzaje informacji do badań marketingowych.

Badania marketingowe wymagają napływających informacji do obróbki analitycznej. Istnieją cztery rodzaje informacji, które można uzyskać.
1. Informacja wewnętrzna, jej źródło znajduje się w produkcji jako działalności do badania możliwości produkcyjnych.
2. Informacje zewnętrzne zebrane na podstawie działań na rynku.
3. Informacje pierwotne, które są wykorzystywane po raz pierwszy do osiągnięcia określonych celów marketingowych.
4. Informacje wtórne, które zostały już wykorzystane do wprowadzenia produktów na rynek.
Menedżerowie marketingu w firmach mogą pozyskiwać informacje z różnych źródeł zewnętrznych, takich jak: ogłoszenia w gazetach, reklamy w broszurach, raporty finansowe firm, badania socjologiczne.

Jak klasyfikowany jest rynek zbytu.

Celem zasad i funkcji marketingu jest wpływanie na obieg towarów na rynku, który jest określony przez obecność grupy towarów lub usług, stosunków pieniężnych lub kredytowych w ramach państwa, lub między kilkoma krajami. Rynek to ciągła interakcja między potencjalnym nabywcą a sprzedawcą produktów, między bankiem a dostawcą surowców, a także między mediami a opinią publiczną. Biorąc pod uwagę rynek produktowy w zakresie badań rynku pod kątem zastosowania funkcji marketingowych, bierze się pod uwagę następujące dane.
1. Struktura gospodarcza kraju.
2. Poziom siły nabywczej ludności.
3. Sprzedaż regionalna produktów.
4. Użytkowanie produktów przez konsumenta.
5. Sposób użytkowania produktu.
Marketer przedsiębiorstwa, który rozumie istotę zasad i funkcji marketingu, wspólnie z kierownictwem przedsiębiorstwa podejmuje decyzję, który rynek wybrać do sprzedaży produktu, celem wyboru jest uzyskanie maksymalnej rentowności na jednostkę produktu, do tego niezbędne jest ustalenie następujących informacji.
1. Określenie stopnia dostępności rynku dla produktów firmy.
2. Czy możliwe jest obniżenie kosztów ponoszonych na sprzedaż produktu na wybranym rynku.
3. Przeprowadzenie analizy możliwości na wybranym rynku pod kątem popytu klientów, w danym momencie oraz w okresie przyszłym.

Ważnym wskaźnikiem jest pojemność rynku, czyli najprościej mówiąc, ile produktu rynek może skonsumować i w jakim czasie.